Sejarah Harga Petrol Di Malaysia

Harga petrol di Malaysia sepanjang zaman...(dalam masa 16 tahun - sejak 1990 )
Sebelum 90 - RM 0.89
Tahun 1990 - RM 1.10 (kenaikan RM 0.21
01/10/2000 - RM 1.20 (kenaikan RM 0.10)
20/10/2001 - RM 1.30 (kenaikan RM 0.10)
01/05/2002 - RM 1.32 (kenaikan RM 0.02)
31/10/2002 - RM 1.33 (kenaikan RM 0.01
01/03/2003 - RM 1.35 (kenaikan RM 0.02
01/05/2004 - RM 1.37 (kenaikan RM 0.02)
01/10/2004 - RM 1.42 (kenaikan RM 0.05)
05/05/2005 - RM 1.52 (kenaikan RM 0.10
31/07/2005 - RM 1.62 (kenaikan RM 0.10)
28/02/2006 - RM 1.92 (kenaikan RM 0.30)

peningkatan hampir 100% selama <20tahun.


Perhatian : (Ayat - ayat " Standard ")

1. Kenaikkan minyak sehingga sekarang masih rendah lagi, kalau dibandingkan dengan mana-mana satu pun negara Asia yang lain.

2. Kerajaan Malaysia memastikan kenaikkan harga petrol tidak akan membebankan .

3. Kerajaan Malaysia tidak mampu menampung lagi subsidi harga petrol disebabkan kenaikkan harga pasaran global. (Tetapi cuma mampu membayar kos untuk DR. SMS melawat angkasa lepas dengan menumpang roket negara Russia)

4. Kerajaan Malaysia memberi jaminan harga runcit petroleum tidak akan dinaikkan lagi pada TAHUN 2007. (Sehingga sebelum pilihanraya yang akan berlangsung pada tahun depan 2008)

Bayar sekiranya anda menadah hujan.

I found this article from somewhere.Is this real? How can "negeri maju" such Selangor made this unbelievable charge when u "tadah" the rain. Is "raining" made by Selangor LUAS? if yes sure can, if not, considered as free for all.


---------------------------------------------------------------------------------
KOLUMNIS R.Nadeswaran (Citizen Nades) dari The SUN hari ini membongkar 'kegilaan' kerajaan Selangor dibawah pentadbiran Khir Toyo melalui Lembaga Urus Air Selangor (LUAS) mengenakan caj bayaran kepada mana-mana pihak atau individu yang didapati menakong atau menadah air hujan dipremis masing-masing di mana-mana tempat di negeri Selangor.

Ini dinyatakan dalam satu surat pekelilingnya bertarikh 2 Januari lalu yang mengatakan sebarang penggunaan air hujan atau pihak LUAS menggunakan terma " pengambilan air permukaan" adalah tertaklok dibawah seksyen 2, 6, 40, 41, 44 dan 107 Enakmen LUAS 1999.

Dimana pihak-pihak berkenaan perlu mendapatkan kebenaran LUAS terlebih dahulu lantaran kemudiannya akan dikena sejumlah caj bagi penggunaan 'air permukaan' tersebut.

Perkara ini di pertikaikan oleh pengusaha-pengusaha kelab-kelab golf yang mengatakan bahawa kolam-kolam takungan mereka merupakan sebahagian dari lankskap lapangan golf yang juga bertindak sebagai kolam takungan mencegah banjir disamping airnya digunakan untuk menyiram rumput di lapangan golf mereka.

Sesetengah kilang menggunakan air hujan kitar semula dipremis mereka untuk operasi kilang mereka dengan jumlah yang banyak dan berpendapat bahawa tindakan LUAS sudah keterlaluan kerana mereka menggunakan air
yang 'turun dari langit' dan mempersoalkan kenapa pulak LUAS mengenakan bayaran sedangkan air tersebut tidak diproses oleh LUAS.

Walaupun apajua seksyen dan enakmen yang digunapakai oleh LUAS tetapi secara logiknya dimana letaknya 'Hak' LUAS terhadap air semulajadi yang turun dari langit kurnian Tuhan yang ditakungkan di premis
persendirian. Bila pulak LUAS mengeluarkan kos bagi membina takungan-takungan atau kolam-kolam di kilang-kilang ataupun kelab-kelab golf tersebut ?

Apakah perbendaharaan kerajaan Selangor yang baru-baru ini telah diisytiharkan 'negeri maju' sudah kekeringan hingga memaksa mereka mengenakan bayaran bagi mengambil air hujan.

Mungkin satu hari nanti ada agensi kerajaan negeri Selangor akan mengetuk pintu rumah anda dan mengeluarkan resit meminta bayaran ke atas udara yang anda sedut.

---------------------------------------------------------------------------------

Total Amount Spent By PakLah.

Sekadar berkongsi informasi/maklumat yg telah diterima. Mungkin kenyataan ini benar berdasarkan apa yang kita lihat sendiri dan apa yang kita sendiri sudah nampak - ECER, WPI etc. Tapi maklumat seperti ini lah yg perlu dikongsi bersama serta diketahui umum memandangkan kita semua mempunyai hak sebagai rakyat Malaysia yang menyumbang kepada ekonomi negara. Dari mana datangnya sumber kewangan negara sekiranya bukan ke atas cukai dan faktor2 ekonomi Malaysia yang lain. Lihat sajalah jumlah dan nilai yang telah/akan di belanjakan dalam pembangunan negara yang tidak pasti lagi kesahihannya.



1. Pembangunan Wilayah Iskandar RM 240 billion

2. Pembangunan Koridor Utara 160 billion

3. Pembangunan Koridor Pantai Timur 170 billion

4. Pembangunan Koridor Sabah 115 billion

5. Pembangunan PGCC di Pulau Pinang 24 billion

6. Jambatan Pulau Pinang ke dua 3 billion

Jumlah keseluruhannya RM 712 billion

Tahukah anda jumlah 712 billion itu banyak mana agaknya? Untuk sifir mudah ia ditulis sebegini : RM 712,000,000,000.00 dan jika dilihat terdapat sebelas angka kosong di belakang angka 712. Sekiranya dikumpulkan wang kertas bernilai satu ratus ringgit ia mampu dijadikan jambatan kertas antara setiap kontinen di alam maya.

Untuk tempoh 22 tahun sebagai peneraju kepimpinan negara mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamed berbelanja sejumlah tiga ratus lima puluh billion untuk kos pembangunan, sebaliknya Abdullah Ahmad Badawi pula baru empat tahun sudahpun berbelanja lebih 700 billion…

Dalam kesempatan ini ada baiknya kita singkap pembaziran yang dilakukan era pemerintahan rejim Abdullah Ahmad Badawi di mana wang rakyat dibelasah semahu mungkin oleh kalangan kroni dan orang kelilingnya.

1. Pembelian 3 lukisan untuk syarikat MAS 1,550.000.00

2. Lebih bayaran pembelian peralatan KBBS 8,390,000.00

3. Kompelks Brickendonbury di London 70,000,000.00

4. Kos memperbaiki MRR 2 70,000,000.00

5. Kos memperbaiki kerja bangunan Matrade 120,000,000.00

6. Pembelian jet baru Abdullah 200,000,000.00

7. Hutang tertunggak dai InventQjaya 228,000,000.00

8. Bayaran pampasan kerana gagal meneruskan pembenaan jambatan bengkok 257,000,000.00

9. Kerugian pembelian saham Agusta 510,000,000.00

10. Kos AP anugerah Rafidah @30,000x1,800,000 tidak terhitung

11. Pembelian 3 buah submarine 4,100,000,000.00

12. Skandal PKFZ(Port Klang Free Zone ) 4,600,000,000.00

13. Skandal OPV (Offshore Patrol Vessels) (NDSB) 6,750,000,000.00
advertise here
advertise here
advertise here
advertise here
advertise here
advertise here